शक्ति, भक्ति और रक्षण के प्रतीक: हनुमान व भैरव जी की शिल्प परंपरा और स्थापत्य में उपस्थिति – अलपेन्द्र सिंह झाला
- Authors
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Alpendra Singh Jhala
Author
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- Keywords:
- हनुमान भैरव, लोक देवता शिल्प, मंदिर स्थापत्य, भक्ति तंत्र प्रतीक, वीरता संहार स्वरूप
- Abstract
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This article analyzes the sculptural tradition, iconographic forms, and distinctive role of Hanuman and Bhairava, folk deities revered in Indian religious and cultural consciousness, in their distinctive role in temple architecture. Hanuman is considered a symbol of valor, devotion, and dedication, with his images prominently displaying a mace, flying posture, and chanting the name of Rama. His red-colored, muscular images are popular in North India, while in the South, he is worshipped as Veeramaruti.
In contrast, Bhairava is the fierce, destructive form of Lord Shiva, the lord of Tantra, time, and esoteric knowledge. His idols are fierce, ferocious, and carry weapons such as a trident, skull, and a garland of skulls, and a dog is his vehicle.
Architecturally, Hanuman is generally installed as a gatekeeper and protector on the south side, while Bhairava is often positioned as a Tantric protector within cremation grounds, forests, or the periphery of temple complexes. Both deities are worshipped as village deities and protectors, whose idols reveal the depth of Indian architecture, architecture and folk art, keeping alive the spirit of protection, power and devotion in the society.
यह आलेख भारतीय धार्मिक और सांस्कृतिक चेतना में प्रतिष्ठित लोक देवताओं हनुमान और भैरव की शिल्पीय परंपरा, मूर्ति-स्वरूपों और मंदिर स्थापत्य में उनकी विशिष्ट भूमिका का विश्लेषण करता है। हनुमान को वीरता, भक्ति और समर्पण का प्रतीक माना जाता है, जिनकी मूर्तियों में गदा, उड़न मुद्रा और रामनाम धारण रूप प्रमुख हैं। उत्तर भारत में उनकी लाल रंजित, बलिष्ठ प्रतिमाएँ लोकप्रिय हैं, जबकि दक्षिण में वे 'वीरमारुति' के रूप में पूजित हैं।
इसके विपरीत, भैरव भगवान शिव का उग्र, संहारक रूप हैं, जो तंत्र, काल और गूढ़ ज्ञान के अधिपति हैं। उनकी मूर्तियाँ उग्र, विकराल और त्रिशूल, कपाल, मुण्डमाला जैसे आयुधों से युक्त होती हैं, तथा कुत्ता उनका वाहन है।
स्थापत्य में, हनुमान को सामान्यतः दक्षिण दिशा में द्वारपाल और रक्षक के रूप में स्थापित किया जाता है, जबकि भैरव की प्रतिष्ठा अक्सर श्मशान, अरण्य या मंदिर परिसर की परिधि में तांत्रिक रक्षक के रूप में होती है। दोनों ही देवता ग्राम देवता और रक्षक के रूप में पूजे जाते हैं, जिनकी मूर्तियाँ भारतीय शिल्पशास्त्र, वास्तु और लोककला की गहराई को प्रकट करती हैं, जो समाज में सुरक्षा, शक्ति और भक्ति की भावना को जीवित रखती हैं।
- Published
- 2025-04-30
- Section
- Articles